söndag 20 april 2008

Provridning

I fredags såg mamma en annons på en häst som hette Stockmossens Ferrano (tror jag). Vi bestämde oss för att åka och provrida och var där igår för att provrida. Den stod i Avesta så vi åkte runt mormor med. Ivf så åkte vi dels för att den är uppfödd på samma stuteri som Julia, vilket är ett stort plus eftersom det är ett bra stuteri. Vi åkte dels för att den var hälften connemara och eftersom den var efter gångartsponnyn Janus (den andra hälften var halvblod). Dels åkte vi även för att vi var sugna på att åka och provrida en häst och den stod inte så långt borta. Ferrano var otroligt söt och trevlig häst. Temperamentet var det absolut inget fel på alls. Däremot var hans kapacitet inom hoppningen för klen för min del och han var inte tillräckligt utbildad inom dressyren och hade absolut inga gångarter alls, var i princip så markbundna de kan bli. Han blev förvirrad när jag tog i både tyglarna och drev samtidigt, så förvirrad att han bara gav upp och stannade faktiskt. Hans huvud var konstant uppe i taket som en giraff och det var tveksamt om han över huvud taget kunde gå ner ordentligt på tygeln (han var otroligt framtung och använde inte bakdelen alls). När mamma eller jag skulle försöka oss på skolorna (skänkelvikning, bak samt framdelsvändning, sluta samt öppna) fattade han ingenting. Dessutom hade han bara ett grundtempo som han jobbade rätt bra i, men han kunde varken öka eller minska speciellt bra. Hoppninge gick rätt bra (jag var den enda av mamma, mig och Johanna) som hoppade honom. Han hade som sagt var sitt tempo som han lunkade på i och var otroligt hinderklock och taxerade mkt bra, men jag tror knappast hans tecknik i sprången kan bli mkt bättre än de var och 110cm var nog ganska precis den höjden som var max för honom. Hoppade ivf ganska fint i språnget men det var inte mkt action, det som gör hoppning till hoppning, enligt mig. Men som sagt var ås var han otoligt trevlig häst. Dessutom tyckte vi väl att priset var lite mkt eftersom han inte var utbildad så högt i någon av grenarna och var dessutom sent tagen. Inte ens sadeln medföljde för 58.000kr.

Ida

Inga kommentarer: